سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کبوتر حرم
هر چه در این درگاه می بینید از الطاف امام حسن است و بس
ثامن تم
لینک دوستان
طراح قالب
ثامن تـــم

من آمدم ای با وفا الهی *** بار دگر خواندی مرا الهی

یا ذالکرم لبیک یا الهی *** اغفر لنا ذنوبنا الهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

من در وفای تو وفا نکردم *** حتی سر سفره حیا نکردم

تو خواندی و من اعتنا نکردم *** افتاده ام از معصیت به چاهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

بر من چه دیدی زشتی ام ندیدی *** با این همه پستی، مرا خریدی

نازِ منِ آلوده را کشیدی *** بنگر مرا در فرط بی پناهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

تا فکر من افتاده در سر تو *** شد پای من گشوده بر در تو

دیدم نگاه ذره پرور تو *** شد بنده عاصی سوی تو راهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

تویی تو با این بنده تا نمودی *** گویا که تو از من خیا نمودی

خوابیدم و جایم دعا نمودی *** خواهم ز درگاه تو اشک و آهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

در شام من مهتاب من نیامد *** ظهور عالم تاب من نیامد

آیی شبی در خواب من الهی *** مولا کجا و عبد رو سیاهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی

فریاد و حجرت دعوت از حسین است *** موج محیط رحمتت حسین است

اشک های لطف و رغبتت حسین است *** بر کشته تو کنار قتله گاهی

اغفر لنا ذنوبنا الهی، اغفر لنا ذنوبنا الهی


چهارشنبه 90/5/26 .:. 12:13 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()

ای آشنای عبد گنهکار یا مجیر *** مشکل گشای هرچه گرفتار یا مجیر

از من تمام عمر گنه دیدی و گنه *** شرمنده ام از همین تکرار یا مجیر

از بس که تو ندیده گرفتی گناه من *** بر معصیت نموده ام اصرار یا مجیر

دیگر بیا مرا ز حریمت جدا مکن *** ای بهترین پناه منِ زار یا مجیر

بالاترین عذاب برایم جدایی است *** کی میرسد زمان دیدار یا مجیر

قربان دستهای تو یا ایها الطبیب *** دستی بکش بر این دل بیمار یا مجیر

گر دیر حاجتم بدهی قهر می کنم *** ناز مرا کشیده ای هر بار یا مجیر

می ترسم از قیامت و از دوری حسین *** برگ امان به من بده از آن یا مجیر

دستِ خودم که نیست، لبم تشنه می شود *** باشم به یاد تشنگی یار یا مجیر

تا کربلای دل حضرت ارباب پر کشد ** با یک سلام لحظه افطار یا مجیر

می خواهم بی حجاب تماشا کنم تو را *** در تحت قبه یار با مجیر

آیا شود فدای علی اکبرم کنی *** پایین پای حضرت دلدار یا مجیر

امشب جواب سوز و نوای مرا بده *** دیگر برات کرب و بلای مرا بده


چهارشنبه 90/5/26 .:. 12:7 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()
ساعت 00:19
دانستنی هایی از قرآن (نزول قرآن در شب قدر)

انا انزلناه فی لیله القدر مبارکه انا کنا منزلین فیهایفرق کل امر حکیم » - (سوره دخان، آیات 3 و 4)
ما قرآن را در شبی مبارک فرستادیم، زیرا همواره هشدار دهنده و انذار کننده بوده ایم. در آن شب مبارک هر امری طبق حکمت خداوندتنظیم می شود.
مبارکه:
مبارک از ماده برکت است. یعنی بسیار سودمند و جاویدان که از رحمت گسترده الهی برگرفته شده. برکت به معنای افزونی وفراخی و زیادی نعمت و روزی نیز گویند. در آیه می خوانیم: «ولو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماءوالارض » اگر مردم قریه ها (شهرها) ایمان آورده و تقوا پیشه خودمی ساختند، بی گمان، از آسمان و زمین بر آنها درهای برکت وافزونی می گشودیم.
شب قدر که در آن قرآن نازل شده، مبدا تمام خیرات و برکات وسرچشمه نیکی ها و خوبی ها است. شبی است که مقدرات جهان بشریت بانزول قرآن در آن استحکام می پذیرد و مشخص می گردد.
از کجا بدانیم که «لیله مبارکه » همان شب قدر است؟
در سوره بقره آیه 185 می خوانیم: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن » ماه رمضان که قرآن در آن نازل شد. و در سوره قدر نیزمی خوانیم: «انا انزلناه فی لیله القدر» ما آن را در شب قدرنازل کردیم. بنابراین قطعا شب قدر در ماه رمضان است و قطعاقرآن در این شب نازل شده است.
ولی شب قدر کدام شب از شبهای ماه مبارک رمضان است؟ از قرآن چنین چیزی مشخص نشده و در احادیث معصومین علیهم السلام نیز اشاره به سه مورد یا بیش از آن شده است، ولی ظن بیشتر این است که دردهه آخر ماه رمضان باشد و احتمال بیشتر همان سه شب نوزده وبیست و یکم و بیست وسوم ماه است. ولی به هر حال بهتر این است که انسان هر شب ماه مبارک را به احتمال این که شب قدر باشد، به عبادت و قرائت قرآن و دعا و نیایش بگذراند و این منحصر نباشد به احیای سه یا چهار شب هر چند اکتفای به آن نیزبسیار ارزنده است.
نزول قرآن:
آنچه از قرآن استفاده می شود، نزول قرآن بر دو گونه است: 1نزول دفعی و کلی 2 نزول تدریجی. نزول دفعی یعنی قرآن بطورکامل در شب قدر بر قلب رسول اکرم(ص) و نزول تدریجی عبارت ازنزول قرآن در مدت بیست وسه سال (دوران دعوت) به تدریج و به مناسبت ها و طبق رویدادها.
انا کنا منذرین:
ما پیوسته انذار کننده بوده ایم. خداوندمی خواهد بفرماید که انذار و هشدار منحصر به قرآن و اسلام نمی باشد زیرا هشدارهای الهی در طول تاریخ بوده و این سنت جاوید پروردگار است که از طریق انبیا و رسل ادامه داشته وپیامبران، ملت ها و امت ها را از نافرمانی و عصیان پروردگاربرحذر داشته و انذار نموده اند.
یفرق:
فرق یعنی جدا کردن و فصل چیزی از چیز دیگر تا متمایز ومشخص شوند و در مقابل آن «احکام » است. پس امر حکیم امری است که الفاظش از یکدیگر متمایز نباشند.
نزول و انزال:
در آیاتی که بحث از نزول دفعی و جمعی قرآن درشب قدر یا در ماه رمضان است، عبارت «انزال » آمده و معنایش همان نزول دفعی و تفصیلی در یک جاست.
و در مواردی که بحث از نزول تدریجی به میان آمده، عبارت «تنزیل » ذکر شده است.
در تفسیر علی بن ابراهیم از امام کاظم(ع) نقل شده که در تفسیرآیه «انا انزلناه فی لیله مبارکه » فرمود:
«هی لیله القدر انزل الله عزوجل القرآن فیها الی البیت المعمور جمله واحده ثم نزل من البیت المعمور علی رسول الله فی طول عشرین سنه » لیله مبارکه همان شب قدر است که خداوند قرآن را در آن شب بر «بیت معمور» یک جا نازل کرد سپس از بیت معمور در طول بیست سال بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد.
مقصود از بیت معمور چیست؟
مطالب زیادی ذکر شده که جای آن اینجا نیست، ممکن است جایی محاذی خانه خدا باشد یا مقصود خودکعبه باشد. به هر حال هر جا باشد، قطعا مد نظر حضرت بوده وپیامبر بدون شک در جریان امر قرار گرفته است.
ضمنا ملاحظه می شود که در این روایت برای نزول دفعی عبارت «انزل » آورده و در مورد تدریجی عبارت «نزل » به کار برده شده.
محمد بن مسلم از حمران روایت کرده که از امام باقر علیه السلام درباره این آیه می پرسد. امام می فرماید: «آری! منظور شب قدراست که هر سال در دهه آخر ماه رمضان تکرار می شود». در موردآیه فیها یفرق کل امر حکیم می فرماید: «در شب قدر از هر سال،تمام امور آن سال که باید تا سال بعد جریان داشته باشد و رخ بدهد، چه امر خیر و چه امر شر، چه فرمانبری مردم و چه عصیان وتمرد آنان، چه مولودهایی که به دنیا می آیند و چه اجل هایی که فرا می رسد، چه رزق و روزی ها و چه هر امر دیگری که تقدیرمی شود.
پس هر چه در آن شب برای آن سال تقدیر شود، همان قضای حتمی است ولی در عین حال مشیت خداوند در آن تصرف خواهد داشت.»
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به عموم مسلمین بویژه شیعیان تبریک و تهنیت عرض می کنیم و امیدواریم مومنین هرچه بیشترتوفیق دعا و عبادت و تلاوت قرآن کریم و اعمال خیر و اطعام وانفاق پیدا کنند و مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد. آمین رب العالمین.

 


چهارشنبه 90/5/26 .:. 12:6 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()

لیله القدر الفرقانی
علامه حسن زاده آملی در «هزارویک نکته »خود ،به نقل از «فتوحات مکّیه »در باب اینکه لیلة القدر ،نیمه شعبان است یا در ماه رمضان واقع شده است ،این گونه نوشته است :«در باب 35فتوحات مکیّه روایاتی را که در اختلاف لیلة القدر مروی است ـ که در نیمه شعبان است ،یا در شهر رمضان ـ بدین وجه جمع کرده است که :«نیمه شعبان ،لیلة القدر فرقانی است و لیلة القدر رمضان ،لیلة القدر قرآنی است »و این کلامی سخت،استوار است ».(1)حضرت آیت الله ناصری دولت آبادی بر این باورند که:« شب نیمه شعبان ،بدون تردید شب قدراست یا دست کم ،در فضیلت هم چند شب های قدر معروف است . روایات متعدّدی از حضرت صادق (ع)و حضرت باقر(ع)نیز بر این مطلب گواهی می دهد. از این روست که فضایل ونیز اعمال ویژه این شب ،بیشتر از فضایل واعمال دیگر شب های مبارک سال ،همچون شب ولادت پیامبر اکرم (ص)،شب ولادت امیر مؤمنان (ع)و نیز شب ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)می باشد».(2)
آیت الله جوادی آملی نیز نیمه شعبان را، لیلة القدر اهل بیت (ع)دانسته ،درکتاب «امام مهدی (ع)؛موجود موعود »آوده اند :«باتولد ولیّ خدا ،بهترین برکات ،بهره مردم می گردد، زیرا او «خیر أهل الأرض ؛بهترین موجود روی زمین »است و روشن است که اثر وجودی بهترین انسان زمین ،تمام زمین و ساکنانش را بهره مند می سازد. ولیّ عصر (ع)و آخرین حجّت الهی که «خیر أهل الأرض »زمان ماست ،در سحرگاه نیمه شعبان (سال255ق.)چشم به جهان گشودند و این شب مبارک که میلاد موفور السّرور آن حضرت است ،احتمال دارد شب قدر نیز باشد ،همان گونه که به برخی از اعمال لیالی قدر در این شب نیز سفارش گردیده است». ایشان در ادامه می نویسد:«نیمه شعبان ،شب مبارکی است که در فضایل ،شباهت های بسیاری به لیالی قدر دارد . همانگونه که در برتری شب های قدر فرموده اند :«آن ،شبی است که خداوند بر خود سوگند خورده که سائلی را ردّ نکند مگر آنکه در خواهش او معصیتی باشد »در فضیلت شب نیمه شعبان نیز نبیّ مکرم اسلام (ص)فرمود :که «خداوند در شب نیمه شعبان ،به اندازه موی گوسفندان قبیله بنی کلب بندگانش را می آمرزد»واین سخن ،کنایه از فراوانی آمرزیده شدگان در آن شب مبارک است.
کلام نورانی دیگری از امام صادق (ع)نشان می دهد که ،نیمه شعبان نیز در حدّ خویش ،واجد یکی از درجات تقدیر امور است . ایشان در برابری این سنّت با لیالی مبارکه قدر فرمودند :«انّها اللیلة الّتی جعلها الله لنا أهل البیت(ع)بإزاء ما جعل اللّیلة القدر لنبیّنا »یعنی همان طور که خداوند به پیامبر اکرم (ص)شب قدر مرحمت فرمود ،به ما اهل بیت (ع)نیز نیمه شعبان را عطا کرد . همچنین امام باقر (ع)در پاسخ پرسشی درباره فضیلت شب نیمه شعبان فرمود که :«بافضیلت ترین شب ،پس از لیلة القدر ،شب نیمه شعبان است که خداوند در این شب ،فضلش را بر بندگان خویش ارزانی می دارد و با منّ و کرم خود ،آنان را می آمرزد. پس برای نزدیکی به خدا در این شب بکوشید».پیامبر گرامی اسلام (ص)نیز در شب نیمه شعبان به عایشه فرمودند که :«در این شب ،اجل ها نوشته و روزی ها تقسیم می گردد و خدای عزّ و جلّ ، بیش از موهای گوسفندان قبیله بنی کلب ،بندگانش را می آمرزد و فرشتگان را به آسمان دنیا و از آن جا به زمین نازل می کندو در این نزول ،ابتدا در مکّه فرود می آیند».

راز همتایی شب میلاد امام زمان (ع)با شب قدر
 

آیت الله جوادی آملی درباره حکمت شب قدر بودن شب میلاد امام زمان (ع)می نویسد:«انسان کامل معصوم ،که مصادیق آن ،منحصر در عترت طاهره اند ،عدل (=معادل )و همتای قرآن حکیم است و بر اساس حدیث متواتر ثقلین،به هیچ وجه از یکدیگر جدایی نمی پذیرند . قرآن تجلّی کتاب تدوین خدا وانسان کامل معصوم ،تجلّی کتاب تکوینی اوست . همان طور که با نزول قرآن در ظرف زمانی معیّن ، آن ظرف معهود،قدر یافته و شب قدر می شود ،با تجلّی امام معصوم و تنزّلش از مخزن غیب الهی در ظرف زمان معیّن ،آن ظرف شخصی نیز قدر پیدا می کند و شب قدر می شود.
زیرا هر چند ممکن است زمان و زمین به واسطه صدورشان از منبع غیب الهی ،خطّی از قداست داشته باشند،امّا آنچه مایه شرافت زمان است همانا متزّمن (در زمان گنجیده )است. بر طبق این بیان جامع ،میلاد ولیّ معصومی که کون جامع و معادل قرآن مجید است . حقیقت او و نبوّت و امامت او مستلزم شب قدر شدن خواهد بود و بر همین اساس آنچه درباره صدّیقه کبرا ،فاطمه زهرا (س)و نیز درباره میلاد حضرت خاتم الاولیاء مبنی بر تطابق حقیقت آن ذات مبارک با لیلة القدر یا معرفی میلاد آنان به عنوان شب قدر مطرح می گردد،از سنخ تمثیل است نه تعیین.
از آنجایی که حضرت خاتم الاوصیاء حجّت بن الحسن المهدی (ع)،عصاره فضایل اهل بیت وحی (ع)بلکه تمام انسان های کامل است ،ظرف زمانی تجلّی او از مخزن غیب الهی در عالم ملک ،در میان سایر ایّام مبارک و موالید حجج الهی (ع)برجستگی خاص و ویژه ای یافته است که در پرتو آن ،هم طراز لیالی قدر ،بلکه شبی از شب ها محتمل قدر به شمار می رود . گویا در عصر ما ،که زمان ولایت آن آخرین ولیّ معصوم است ،مقدّرات عالم در مراتبی رقم می خورد که از شب میلاد آن حضرت در نیمه شعبان آغاز گردیده و در شب های ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری تثبیت می شود».(3)

آداب و آیین شب نیمه شعبان
 

چنانچه اشاره شد، برای این شب شریف و شکوهمند ،به خاطر قدر بودن یا همتای قدر بودن آن ،اعمال ،آداب و آیین فراوانی در کتاب های دعا مثل «اقبال الاعمال »سیّد بن طاووس ،«مصباح المجتهد »شیخ طوسی و بخشی از آنها در «مفاتیح الجنان »محدّث قمی و دیگر کتاب های مربوط به حضرت مهدی (ع)آمده است که شیعیان و دوستداران امام عصر (ع)قدر و قیمت آنها را خواهند دانست و به اندازه ظرفیّت بهره خواهند برد. هر چند این مقاله در مقام بیان تفضیلی آن آیین نمی باشد امّا از یک نکته نمی تواند بدون اشاره بگذرد وآن را فروتنانه به شیفتگان امام عصر (ع)یاد آوری نکند و آن اینکه :شب نیمه شعبان ،شب زیارتی سیّد الشّداء (ع)است . سیّد بن طاووس در «اقبال الاعمال»در بیان فضیلت زیارت امام حسین (ع)در شب نیمه شعبان می نویسد :ابوحمزه ثمالی نقل کرده است که از امام سجّاد (ع)شنیدم که می فرمود :«هر کس دوست دارد که با 124هزا رپیامبر مصافحه کند (دست بدهد)،در شب نیمه شعبان به زیارت امام حسین (ع)برود ،زیرا در آن شب ،فرشتگان و ارواح پیامبران برای زیارت آن حضرت از خدا اجازه می گیرند و خداوند به آنان رخصت می دهد. خوشا به حال کسی که با پیامبران مصافحه نماید و آنان نیز با او مصافحه کنند».
همچنین امام صادق (ع)فرمود:«وقتی که اوّل شعبان فرا می رسد ،منادی ای از عرش ندا در می دهد :ای کسانی که به زیارت امام حسین (ع)آمده اید ،مبادا شب نیمه شعبان ،از زیارت آن حضرت دست بدارید . اگر می دانستید که چه [اسرار و برکاتی ]در آن نهفته است،سالی دیگر در کنار آن حضرت می ماندید تا شب نیمه شعبان سال آینده را دریابید».
سید بن طاووس در سرّ ثواب فراوان زیارت سیّد الشّهدا(ع)در چنین شبی ،می آورد :«تسلیم [محض]بودن سالار شهیدان در برابر فرمان خدا ،آنگاه که به شهادت فراخوانده شد و جان عزیز خود را ـ خالصانه ـ تقدیم کرد،تقدیم کرد ،از امورخارق العاده است ،زیرا آن حضرت به واسطه اطّلاع دادن جدّ و پدر بزرگوارش (ع)به تفصیل از حوادث هولناک آینده آگاه بود . بنابراین هر اندازه که خداوند آن حضرت ببخشد و عطا کند و همچنین هر اندزه که آن حضرت برای زائران خود ، از خداوند درخواست کند، باز هم نزد خدای اندک است ،چون خداوند ذاتا و به خودی خود ،قادر ،رحیم و کریم است و هر قدر که ببخشاید ،عطایایش کاستی نیافته ،بلکه افزونی هم می یابد».(4)
مرحوم ملکی تبریزی نیز در «مراقبات»، رمز و راز این پاداش فراوان را این گونه توضیح می دهد :«بنده باید در این شب بیندیشد که چرا خداوند متعال این همه ثواب های سترگ و پاداش های بزرگ برای زیارت سیّد الشّهدا(ع)قرار داده است ،به گونه ای که در روایات آمده است که :«زیارت امام حسین(ع) در چنین شبی، مانند زیارت خداوند در عرش می باشد »البتّه همه نمی توانند به علّت این امر پی برند ،حتّی علّامه عالی مقدار آیت الله سیّد مهدی بحر العلوم (ره )نیز سبب را از شیخ و عارف بزرگ ،شیخ حسن معروف به نجف می پرسد.

یک پرسش و پاسخ
 

روزی سیّد از شیخ می پرسد :«چرا در روایات این همه پاداش برای زائران و سوگواران سیّد الشّهداء(ع)وارد شده است ؟آخر عقل چگونه این همه پاداش را برای این اعمال کم بهاو کوچک بپذیرد؟»شیخ پاسخ می دهد :«امام حسین (ع)با تمام مقام ها و فضایلی که داشت مخلوق محتاج و بنده کوچک خدا بود . امّا با این حال ،همه هستی و تمام وجود خود را از مقام ،مال ،آبرو ،برادران ،فرزندان و...گرفته تا جان و بدن خود را برای دوستی و رضای خدا داد. حال اگر خداوند همه دارایی خود را به امام حسین (ع)بدهد ،زیاد باشد ».سید به این پاسخ قانع شد و فرمود :«نیکو جوابی بود».(5)
سخن را با توصیه ای از سیّد اهل مراقبه ،ابن طاووس ،به پایان می بریم و از همگان در این شب شریف التماس دعا داریم :«وقتی نیمه شعبان به پایان خود رسید،اعمال خود را به معصومی که واسطه میان تو و خدایت در برآوردن حاجت و آرزوهایت می باشد ـ یعنی اما عصر(ع)ـ بسپار و به او توسّل کن !و با توجّه به ایشان ،به آستان خدا روی آور تا عبادت های تو را بدون کاستی و همراه با گذشت و مغفرت به خداوند بسپارد و درهای قبولی اعمال را گشاده و کردارت را در درجات برتر بالا ببرد...».(6)

 

منبع:نشریه موعود شماره 102

 

پی نوشت ها :
 

1ـ حسن زاده آملی ،هزار و یک نکته، صص429ـ430.
2ـ ناصری محمّد ،آب حیات ،ص39.
3ـ جوادی آملی امام مهدی (ع)موجود موعود ،صص60ـ63.
4ـ سیّدابن طاووس ،اقبال الاعمال ،ج2صص921ـ919.
5ـ ملکی تبریزی ،المراقبات ،صص187ـ188
6ـ اقبال الاعمال ،ج2،ص942.


چهارشنبه 90/5/26 .:. 11:51 صبح .:. نصیر حسنی نظرات ()

بسم رب الحسن

با سلام به تمامی دوستان ذاکر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک باید به استحضار برسونم به علت پاره‌ای مشکلات و مشغله‌ی فوق‌العاده این روزها در محل کار و همینطور جابجایی محل کارم توفیق به قرار داد اشعار مناجاتی و شعر میلاد امام زمان (عج) و همینطور وفات حضرت خدیجه واقع نشد. ضمن عذر خواهی از دوستان طلب دعای خیر دارم و سعی می‌کنم اشعار گلی رو برای امام حسن (ع) انتخاب و در پست‌های بعدی قرار بدم.

کبوتر حرم


شنبه 90/5/22 .:. 12:56 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()

مدد گرفته‌ام از فیض حضرت داور ___ برای آنکه کنم مدح آل پیغمبر

مقیم خانه عشقم ز فیض لم‌یزلی ___ که آمدم بنشینم به خانه حیدر

میان خانه بدیدم به چشم دل آندم ___ غریق نور خدایی زکیّه‌ی اطهر

به روی دامن او دُرّ احمدی پیدا ___ کنار شمس و قمر گویی آمده اختر

فرشتگان به قدومش نشسته در تعظیم ___ که تا کند گل زهرا گذر از آن معبر

به حسن جلوه‌ی او آسمان برد سجده ___ در آرزوی نگاهش تمام جن و بشر

ببین به سائلی حضرت حسن هر شب ___ هزار حاتم تایی نشسته تا به سحر

منم گدای نگاهی به حسن روی حسن

همیشه در همه حالم به جستجوی حسن

دلم شده ز قدومش اسیر حیرانی ___ جوان شوی به ولایش اگر ز پیرانی

رسیده آنکه دلم را به یمن یک نگهش ___ نموده غرق تجلا پر از چراغانی

کسیک هست نگاهش تلئلؤ انوار ___ کسیکه هست جلالش جلال یزدانی

کسیکه ذیل وجود کریم او باشد ___ تمام چرخ و فلک یا هر آنچه میدانی

کسیکه جود و سخایش همیشه می‌بارد ___ به روی مؤمن و کافر مثال بارانی

کسیکه خصلت و خویش خجل کند هر دم ___ یهود و مسلم و کافر وً گبر و نصرانی

کسیکه یک نگهش زیر و رو کند دل را ___ همان نگاه که باشد نگاه ربانی

منی که دم ز تولای مجتبی بزنم

غلام حلقه بگوش گل علی حسنم

منی که سائل اویم مدیحه می‌خوانم ___ همیشه سائل مولای خویش می‌مانم

هر آنچه لطف خدا کرده از ازل تا حال ___ ز فیض دست امام کریم می‌دانم

اگر قبول کند بین حلقه‌ی یاران ___ خدا گواه که من کلب جمع مستانم

اگر رسم به گدایی خانه‌اش والله ___ به حاتم و به سلیمان همیشه سلطانم

هزار مرتبه شکر ای خدای حُسن و حَسَن ___ که بر حریم حسن تا همیشه مهمانم

به قدرتی که خدا داده بر من از نفسش ___‌هزار دل به کنار بقیع بنشانم

اگر که رزق من خسته دل شود روزی ___ وصال یار زعمق دلم چنین خوانم

عزیز فاطمه شاه کشور ابرار

مرا میان گدایان خویشتن بشمار

در عمق چشم حسن آبشار رحمت بین ___ به چهره‌ی نبوی گونه‌اش محبت بین

نگاه کن به جمالش برو برو تا حق ___ میان صفحه‌ی پیشانی‌اش اصالت بین

به رزم و جنگ به روز جمل نگاهش کن ___ به صحنه‌های جدالش بیا و قدرت بین

به سجده‌های حسن سجده می‌شود معنی ___ به وقت نافله‌ی او بیا عبادت بین

به گاه خاک نشینی کنار سائل شهر ___ بیا و از حسن ‌ابن علی ارادت بین

به صلح او که بود پایه‌های عاشورا ___‌بگو به اهل سیاست بیا سیاست بین

ز رزم قاسم و عبد اللهش به کرببلا ___ ز باب و هر دو پسر یک نظر شهامت بین

هم او قبله‌ی دلها و جان ما همه است

کریم آل علی عشق آل فاطمه است

حسن امام من است و منم گدای حسن ___ تمام دار و ندارم شود فدای حسن

چه می‌شود که قبولم کند به خادمی‌اش ___ که جان خویش دهم من به رونمای حسن

خدای من چه شود تا ذبیح او باشم ___ برند سر ز تن من به زیر پای حسن

چه می‌شود که به امداد حضرت زهرا ___ به گوش من رسد از کوچه‌ها ندای حسن

ز کوچه برد به زحمت به خانه مادر را ___ هنوز مانده به کوچه نوای نای حسن

ولی به خواهش مادر از آن کشاکش‌ها ___ هنوز هم نشنیده کسی صدای حسن

ز درد و سوز دلش قلب شیعیان افروخت ___ میان سینه بود سوز غصه‌های حسن

عصای مادر سادات قامتت آقا

بمیرم ای گل زهرا ز غربتت آقا

سروده شده در 10/4/1382


شنبه 90/5/22 .:. 12:51 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()

<!-- Begin LinkeMan.ir LinkBox -->
<center>< language="java" type="text/java" src="http://linkeman.ir/?linkbox=111083&type=js"></><a href="http://linkeman.ir&ref=111083" title="لینک من" rel="follow" target="_top" ><b>لینک باکس پیشرفته لینک من</b>  (ثبت رایگان لینک و افزایش بازدید)</a></center>
<!-- end LinkeMan.ir LinkBox -->


سه شنبه 90/5/18 .:. 12:24 عصر .:. نصیر حسنی نظرات ()

بِسمِ اللهِ الرّ َحمَنِ الرّ َحیم

اَللّهُم رَبَّ شَهر الرَمَضان،اَلَّذی اَنزلتَ فیهِ‌القُرآن، وَافتَرَضتَ عَلی عِبادِکَ فیهِ‌الصیام، ,وارزقنی حج بیتک الحرام، فی عامی هذا و فی کل عام، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّد، وَاغفِر لِی تِلکَ الذُنُوبَ العِظام، فَاِنَهُ لایَغفِرُهَا غَیرُکَ یَا رَحمَن و یَا عَلّام

پس از رجب و شعبان که سراسر فیض بودند و رحمت رسیده‌ایم به دریای رمضان و حالا چون تشنگانی که سالی است رنگ آب را ندیده‌اند به دریا رسیده‌ایم و در کنار این وسعت رحمت ایستاده‌ایم.

رجب و شعبان مانند دو رود ما را به این دریا رسانده‌اند و این دریا برای شستشوی تمامی پلیدی‌ها و زشتی‌ها قدرت دارد. آنچنان که آلوده‌ترین افراد را پالایش می‌کند و به هنگام خواندن: ((اَللّهُمَ اَهلَ الکِبریا وَ العَظَمَه ...)) آلوده‌ترین‌ها هم از سبکبالی تا قرب الهی پرواز کرده‌اند و در نزدیک‌ترین حالت بین خالق و مخلوق که حالا به درجه عاشق و معشوق رسیده، مشغول ذکراند.

رمضان، آری رمضان ماهی که روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. نفس روزه‌داران در آن تسبیح است و خواب مؤمنین روزه‌دار در آن عبادت. . .. سرعت پیمودن مسیر تا حضرت رب‌الارباب چندین برابر ماه‌های دیگر است.

در این روزها و شب‌ها مؤمنین و مؤمنات را به هنگام افطار یاد کنیم. برای سلامتی امام زمان و تعجیل در امر فرج دعا کنیم. مولایمان به افطاریمان دعوت کنیم. به احترام خدا و رمضان و امام زمان (عج) تا می‌توانیم از گناه دوری کنیم. تا نباشد پس از سپری شدن لیالی قدر و ماه مبارک، آه و افسوس کشیم و اندوه فرصت‌های از دست رفته را بخوریم و غبطه بر مؤمنین مقرب ببریم.

الهی آنچه فیض از رمضانت بر عباد صالحت نازل میفرمایی، نصیب ما نیز بفرما. به حق سفره‌داران این ماه، ما را نیز مأجور بدار . . . .

                                                                               آمین یا رب العالمین


دوشنبه 90/5/10 .:. 11:27 صبح .:. نصیر حسنی نظرات ()

حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیة‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیة‌الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید  .

آیة‌الکرسی نام یک آیه است که با الله لا اله الا هو الحی القیوم آغاز و با هو العلی العظیم پایان می‌یابد و دو آیه بعد از آن جزء آیة‌الکرسی نمی‌باشد، هر چند در برخی از موارد به خواندن آن‌ها همراه آیة‌الکرسی تاکید شده است.

 فضیلت و عظمت   

رسول اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه‌السلام فرمودند: قرآن کلامی برتر و بزرگ است و سوره بقره، سید قرآن و آیة‌الکرسی سید بقره است. سپس فرمودند: آیة‌الکرسی از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است  . " 

 سفارش به خواندن آیة‌الکرسی در روایات   

حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیة‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیة‌الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید. پیامبر به من فرمود: آیة‌الکرسی " از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است. سپس حضرت فرمود: از وقتی این مطلب را از پیامبر صلی الله علیه واله شنیدم، در تمام شب‌ها آن را خواندم و هرگز آن را ترک نکردم  . " سپس فرمودند: هر شب در سه وقت آیة‌الکرسی را می‌خوانم. 

همچنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند  : پیامبر صلی الله علیه واله مرا خواست و فرمود: آنگاه که به بستر خواب رفتی بسیار استغفار کن و صلوات بفرست و زیاد قل هو الله احد (سوره توحید) را بخوان که نور قرآن است و بر تو باد به قرائت آیة‌الکرسی که در هر حرف آن هزار برکت و هزار رحمت است.3   

 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر کسی در پی وضو گرفتن، آیة‌الکرسی بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وی عطا کند و ...4   

 پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: آنگاه که از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیة‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد.5   

 امام حسن عسگری علیه‌السلام فرمودند  : آنگاه که در سفر احتمال خطر دادی، قبل از سفر سوره‌های حمد، معوذتین، آیة‌الکرسی و قدر را بخوان.6   

 امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: هر وقت خواستی سفر کنی با میمنت است، به شرط اینکه قبل از آن صدقه بدهی و آیة‌الکرسی بخوانی.7   

 امام موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمودند: هر فردی که می‌خواهد سفر کند به طرف در بایستد و سه آیة‌الکرسی به طرف راست، چپ و مقابل خود بخواند و این موجب حفظ و دفع بدی‌ها و پریشانی می‌شود.8  

 پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: هر وقت شخص آیة‌الکرسی بخواند و بر اهل قبور اهداء کند، خداوند از هر حرف آن، ملکی می‌آفریند که تا قیامت برای آن شخص تسبیح می‌کند

 پیامبر اکرم صلی الله علیه واله درباره آیة‌الکرسی فرمودند: در خانه آیة‌الکرسی بخوانید که شیطان به شما نزدیک نمی‌شود. "9 

  الله لا اله إ لاّ هوَ الحیُّ القیُّومُ لا تَا خذُ هُ سِنَهٌ وَ لا نَومٌ لَهُ ما فی السَّماواتِ وَ ما  فِی الأَرضِ مَن ذَا الَّذی یَشفَعُ  عِندَهُ إ لا بِإذنِهِ یَعلَمَ ما بَینَ أَیدِیهمِ وِ ماخَلفَهُم وَ لا  یُحیطونَ بِشَی ءٍ مِن عِلمِهِ إلا بِما شاءَ وَسِعَ کُر سِیُّهُ السَّماواتِ و الأرض ولا  یَؤدُهُ حِفظُهُما وَ هوَ العَلیُّ العَظیم(255)  لا إکراهَ فِی الدَّین قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیَّ فَمَن یَکفُر بِالطَّاغوتِ وَ یُؤمِن بِالله فَقَد  استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لاَنفِصامَ لَها والله سَمِیعٌ عَلِیمٌ(256)  الله وَلِیُّ الَّذین آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلی النُّور وَ الُّذینَ کَفَروا أولیاؤُ هُمُ  الطَّاغوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النُّور إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أصحابُ النَّارِ هُم فِیها خالِدُونَ(257)

 


دوشنبه 90/5/10 .:. 10:48 صبح .:. نصیر حسنی نظرات ()

دل را اسیر لطف یاری آفریدند**مشمول احسان نگاری آفریدند

در جسم ما از روح ربانی دمیدند**هم جسم و هم جانرا بهاری آفریدند

دل‌های ما را جملگی مشتاق مشتاق**مشتاق و در عین خماری آفریدند

خاک گل ما را گرفتند از گل عشق**ما را تماماً افتخاری آفریدند

گر بنگری در خلقت افلاک تا خاک**این جمع ما را ذوالفقاری آفریدند

ما را اسیر ذوالفقار عشق کردند**در ظل جود خاص باری آفریدند

دل‌های ما را با غم اکبر سرشتند

راحت بگویم با غم اکبر سرشتند

نفروشم امشب حالت شیدائیم را**در جمع مستان کسوت شیدائیم را

گر دلبرم شاهنشه نسل جوان است**نذر غمش سازم دل رسوائیم را

نوکر نه، ذاکر نه، هستم خاک پایش**او داده بر من منسب آقائیم را

شوریدگی آوارگی دل بیقراری**دارم من از او این دل هرجائیم را

تصویر سیمایش که نقش سینه‌ام شد**بانی شده این گردش صحرائیم را

چشمان من بی اختیار از عشق او خیس**میداند او این حالت دریائیم را

امشب که مست و عاشق و بیتاب هستم

پائین پای حضرت ارباب هستم

دردم مداوا می‌شود با یک اشاره**یک حاجت آوردم و آن‌هم یک نظاره

افکنده سر باشم و با کشکول خالی**حلقه بکوبم با دلی پر از شراره

ای اولین تندیس عشق بیت ارباب**ای خاک نعلین تو یک دنیا ستاره

دریا اسیر چشم تو باشد همیشه**یاقوت هم لب تشنه لعلت هماره

خورشیدی و از ماه آل هاشمیون**دل می‌بری هر لحظه بین گاهواره

من کشتی طوفان‌زده در حال غرقم**تو ساحل عشقی بده اذن کناره

ای با شکوه ای با صلابت ای دلاور

ای ذکر اهل آسمان شهزاده اکبر

بر جلوه‌ی طاهائی‌ات الله اکبر**بر شوکت مولائی‌ات الله اکبر

بر عصمت و جود و عروجت بین محراب**بر صولت زهرائی‌ات الله اکبر

شاگرد ممتاز کریم آل طاها**بر این همه آقائی‌ات الله اکبر

وقتی که جنگ و معرکه باشد نفسگیر** بر ضربه‌های غائی‌ات الله اکبر

بر خط و خال و خلق و خلق و منطق تو**بر آنهمه لیلائی‌ات الله اکبر

لیلا رخان مجنون صفت مبهوت رویت**بر حسن و دل آرائی‌ات الله اکبر

ای گیسویت زنجیر دل‌های فقیران

ای تحت امر تو تمامی امیران

دلبرترین‌ها دل به چشمان تو دادند**دل‌های ما را هم به دستان تو دادند

آغاز ما را فاطمی کردند و زان پس**در انتها از حسن پایان تو دادند

در سفره‌هامان آب، مهر یاس حیدر**آری قسم از لطف و احسان تو دادند

گر نان ما از سفره ارباب آمد**آن لقمه نان را هم به فرمان تو دادند

ای غیرتت همدوش سقای عشیره**بر ما نشان از جود دامان تو دادند

ظلمت زده حیرت زده بودیم اما**ما را به ماه روی تابان تو دادند

پائین پایی و به روی چشم مایی

ای زاده لیلا به هر دردی دوایی

آئینه دار مصطفایی ای علی‌جان**تو انعکاس لا فتایی ای علی جان

تو بر بلدای کرامت جای داری**آری ز نسل هل اتایی ای علی جان

تو از رجال صادقی در ((عاهدوا الله))**بی شک تماماٌ مجتبایی ای علی جان

مجنون مثال من هزارانند اما**تو یک تنه دل میربایی ای علی جان

آغوش تو معراج یک طفل سه‌ساله‌است**می ریزد از تو با صفایی ای علی‌جان

وقت کرامت کردنت ای مظهر عشق**زیباترین شغلم گدایی ای علی جان

ای حیدر کرببلا بر ما کرم کن

در یک شب جمعه مقیم در حرم کن


شنبه 90/5/8 .:. 9:34 صبح .:. نصیر حسنی نظرات ()
.:. کدنویسی : وبلاگ اسکین .:. گرافیک : ثامن تم .:.
درباره وبلاگ

شکسته بالتر از من میان مرغان نیست/ دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است شعر و مداحی - خادم الحسن (ع)
امکانات وب


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 44
کل بازدیدها: 207881